Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum

Den gode idé

En overdækning af Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum vil have mange fordele:
Lokomotiver og vogne vil blive skærmet mod vejr og vind. De køretøjer, der trænger til det, vil vi renovere, og de vil derefter være beskyttet mod klimaet.
Gæsterne kan se udstillingerne i tørvejr.
De frivillige kan arbejde med materiellet hele året og i ly for vejret.
Mange genstande, som vi nu har inde i Godsekspeditionen, kan komme ud i miljøet ved skinnerne og blive præsenteret i en autentisk sammenhæng. Det gælder f.eks. perronkøretøjer, signaler og skilte.
Vores åbningssæson vil kunne udvides til hele året.

Projektets fysiske rammer

DSBs tidligere godsekspedition i Struer er centrum for samlingen. Det er en bevaringsværdig 100-årig jernbanebygning på ca. 500 m2, som ligger lige ud til sporene, hvor der tit kører tog forbi. Bygningen er ejet af Struer Museum. Den er velegnet til formålet, fordi der er en stor hal, som er fin til udstillingerne og et mødelokale på ca. 40 m2, hvor vi kan introducere gæsterne til historien og samlingen.
Udenfor står vores 14 lokomotiver og vogne, og de forfalder hurtigere end de frivillige kan renovere dem, træet rådner og jernet ruster pga. fugt og kulde.
Vores grund er på 1.770 m2

Det omfatter projektet

Projektet omfatter opførelse af en hal på 1.770 m2. Hallen vil dække hele vores grund og beskytte lokomotiver, vogne, gæster og frivillige mod regn og vind.
DSBs første remise i Struer lå på vores grund og var en bygning af tilsvarende udseende og med tilsvarende formål og indhold.
Midtjysk Albyg har tegnet projektet efter vores ideer. Farverne grå RAL 7035 og grøn 6020 har DSB brugt på bygninger og køretøjer. I gavlene er der tre porte og derover et trekantet glasfelt, som understreger indtrykket af gammel remise.
Hallen bliver isoleret og vil give fine rammer for både gæster og ildsjæle

Organisering af projektet og involvering af frivillige

De frivillige har gennem 26 år opbygget den store samling, som nu er Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum, og medlemmerne har renoveret store og små genstande fra lygter til lokomotiver. Vi har også opbygget de historiske miljøer og viser gæster rundt i museet. Vi har brugt mere end 30.000 timer på arbejdet.
Fremover har vi de samme opgaver, men under meget bedre betingelser i ly for vejret.
Jernbanemuseet er forankret i Struer Museum, men de frivillige driver det og refererer til museumschefen. Samarbejdet er godt og konstruktivt og til fordel for alle parter.

Relationen til lokalsamfundet

Jernbanen er afgørende for Struers udvikling. Da den første bane kom i 1865, boede der kun 150 i flækken. 50 år efter havde byen fire baner, mange knudepunktsfunktioner - som de store remiser og administration af baner, lokomotiver og trafik - og 4.500 indb. mest pga. DSB og den udvikling, som mere end 400 banefolk skabte.
Struer er stadig et stort knudepunkt med fire jernbaner, timedrift til alle store byer og mere end 200 jernbanearbejdspladser.
Jernbanerne har betydet meget for Midt- og Vestjylland, og den historie kan bedst fortælles i Struer, som er det historiske centrum for egnen

Opret en kommentar

(Bliver vist sammen med kommentaren)
(Din email bliver ikke vist)
Gengiv ord og tal som vist på billedet
  • #1 Trine skrev: 22-11-2018 08:06:07

    Det her projekt fortjener stemmer.
    Ildsjæle, der møjsommeligt restaurerer, reparerer og formidler den jyske jernbanehistorie med stort engagement og kærlighed til togene.

  • #2 Claus Henry Hansen skrev: 22-11-2018 10:33:22

    Projektet fortjener i den grad vores opbakning og støtte. Der er tale om frivillige, der holder hjulene i gang, der er dybt engageret og de formidler en vigtig historie om og fra livet omkring jernbanen.

  • #3 Bent N. Rønnest skrev: 23-11-2018 11:40:57

    Jeg kan kun anbefale at projektet støttes, der er tale om frivillig arbejde der skaber liv i de gamle tog

  • #4 Jens Christian Lavrsen skrev: 23-11-2018 12:53:27

    Der udføres et stort arbejde af mange frivillige i dette arbejde. Struer var i mange år et af 2 knudepunkter for jernbanerne i Jylland. Foruden lokomotiver og vogne er det lykkedes dem at fremskaffe mange effekter der har med jernbanerne at gøre.

  • #5 Ole Skydt skrev: 23-11-2018 12:55:37

    Jernbanemuseet fortæller i dag vigtige dele af regionens historie. Med en hal vil hele regionen få et unikt museum, der vil kunne fortælle alle generationer relevante historier. Vi har haft familie med på museet, som har fået en på opleveren . Det kan tusinder af andre få.

  • #6 Knud Jakobsen skrev: 23-11-2018 13:45:27

    De frivillige på Struer Jernbanemuseum har ydet en kæmpemæssig indsats. De har opbygget et museum, som tiltrækker danske og udenlandske gæster, og som oven i købet er dybt forankret i den gamle jernbaneby Struer.
    En overdækning er afgørende for, at museet kan leve på længere sigt, og derfor håber jeg, at bevillingen ydes.

  • #7 Maria jakobsen skrev: 23-11-2018 18:36:52

    Det er skønt at Struer har et levende og engarende sted, som også har med byens historie at høre

  • #8 Hans Vestergaard Nielsen skrev: 24-11-2018 11:06:42

    Her taler vi om et projekt, som er altafgørende for at bevare den "fysiske" historie for de kommende slægtsled. Det er også et projekt som skal holde "dampen" oppe på de entusiaster, som vedligeholder effekterne i dag, og det fortjener de. Projektet vil også være med til at skaffe nye entusiaster, som kan bære museet videre for eftertiden.

  • #9 Birger Føgh skrev: 24-11-2018 22:41:57

    Et super projekt som jeg gerne anbefaler

  • #10 Ole skydt skrev: 25-11-2018 13:52:47

    Det store frivillige arbejde på jernbanemuseet skaber sammenhængskraft i den grad. Der er brug for mange slags frivillige. Og et udvidet museum vil sikkert udløse et endnu større behov for frivillige.

  • #11 Eli Sørensen skrev: 25-11-2018 17:06:53

    dette er et projekt som fortjener al den stødte, de kan få til en overdækning af det matriel der må stå udenfor så det ikke går til, det er meget udsat for vejet og salt luft fra fjorden.

  • #12 Helge Chr. Nielsen skrev: 27-11-2018 16:09:52

    Jernbanen har betydet meget for Struer.
    Den historie kan kun fortælles gennem et velfungerende museum.
    Struer var jo et knudepunkt gennem mange år.

  • #13 Pierre Phliponeau skrev: 27-11-2018 19:50:57

    Hej, French and living in France but with connections with Denmark (made a 1/25 model of VLTJ ML12 which I donated to Lemvig museum, member of "Bjergbanen" in Lemvig, member of SFvJ in Faaborg, ties with Skjoldnæsholm sporvogne museum), I support the project.
    Good luck with your project in Struer !
    Med venlig hilsen
    Pierre, fra Paris

  • #14 Bente Aalbæk Kristensen skrev: 27-11-2018 21:20:08

    En flok ildsjæle gør en kæmpeindsats for at bevare en væsentlig del af vores fælles historie. De fortjener støtte, så togvogne m. m. ikke bliver ødelagt af at stå ude.

  • #15 Ole Gravgaard skrev: 28-11-2018 08:06:41

    Ildsjæle arbejder frivilligt med belønning at bevare et stykke Danmarkshistorie, som i allerhøjeste grad er bevaringsværdig for vore efterkommere. Der er stor forskel på at se en togvogn i normal størrelse i stedet for et foto af ældre dato. Giv i kryds i afstemningen.

  • #16 Majken skrev: 28-11-2018 13:23:56

    De frivillige ildsjæle ved Støtteforeningen til et Jernbane Museum i Struer fortjener virkelig at få en overdækning til samlingen. De har kæmpet for at få et museum og en samling på benene i 25 år og de brænder for sagen med en gejst, som er sjælden set.

  • #17 Palle Lykke Ravn skrev: 04-12-2018 10:56:55

    Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum er virkelig et besøg værd og folkene bag gør en kæmpe indsats. De har samlet en helt unik samling, som fortæller om livet omkring jernbanen. De fortjener at dette projekt bliver støttet fra Underværker. Det er et fantastisk projekt som vil sikre denne unikke samling også kan blive set af kommende generationer. Det er nemlig en vigtig historie for hele midt- og vestjylland.

  • #18 Jan Bendix skrev: 05-12-2018 16:39:33

    Både som privatperson og som formand for Strueregnens Turistforening glæder jeg mig over initiativet til at skabe endnu an attraktion i Lydens By.

    Med gennemførelsen vil Struer styrke sit omdømme og Struer Museum endnu flere besøgene.

  • #19 Dorthe Kærgaard skrev: 05-12-2018 17:34:53

    Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum vil kunne udvikle sig, vokse og trives i den planlagte hal. Interesserede museumsgæster får mulighed for at fordybe sig i museets mange genstande uden at det vestjyske vejr kølner lysten til at gå på opdagelse. Jeg krydser fingre for, at projektet kan få den nødvendige støtte og bliver realiseret.

  • #20 Nina Juul Nielsen skrev: 05-12-2018 17:51:07

    Et fantastisk projekt som vi kun kan bifalde.
    Togtrafik bør være fremtiden så er det da morsomt hvis museet kan føre tiden tilbage til starten her i Struer.
    Flot stykke arbejde der allerede er lavet!



  • #21 Kristian Dalsgaard skrev: 05-12-2018 22:09:18

    Dette er et rigtig godt men også et helt nødvendigt projekt, såfremt man skal bevare Jernbanemuseets aktiver for eftertiden. Jernbanemuseet har gennem en årrække lavet en solid indsats, som vil komme området og kommende generationer til glæde, så støt op om Jernbanemuseets arbejde.

  • #22 Flemming Gorm Pedersen skrev: 05-12-2018 22:10:41

    Jernbanen har altid haft min store interesse, og jeg støtter helt og fuldt dette projekt.
    De danske byers sammenknytning med skinneveje, og de dermed opståede nye bysamfund, har været medvirkende til det Danmark, som vi kender i dag.
    Jernbanen har således en værdi, hvis historie vi skal give videre til kommende generationer, og derfor skal jernbanegenstande, store som små - på skinner eller ej, have de bedste overlevelsesmuligheder, altså en varm REMISE.

  • #23 Ronny Kaas skrev: 06-12-2018 00:20:11

    Jernbanen er en vigtig del af Struers identitet, og det arbejde der har resulteret i en omfattende samling af både store og små genstande kan kun bevares for eftertiden med opbevaring under betryggende forhold.
    Den besøgende vil også få en anderledes oplevelse under en overdækning.

  • #24 Anders B. Wulff skrev: 06-12-2018 07:36:36

    Sikke en god ide. Det er med at holde på de gamle former, og tiltrække publikum i behagelige omgivelser.

  • #25 Jens Jørgen Knudsen skrev: 06-12-2018 10:21:34

    Jeg mener at de aktive i jernbaneklubben under museet gør et kæmpe stort arbejde under meget dårlige forhold, så derfor kan jeg kun anbefale en overdækning af området. Det gør at det nemmere at vedligeholde og tingene skal ikke vedligeholdels så ofte. det giver også et større publikum når det vises under tag.

  • #26 Peter Thorsted Sørensen skrev: 06-12-2018 14:26:23

    Jeg kan udtrykke min fulde støtte og kompliment til disse ildsjæle, som fortjener en ny bygning, så man undgår rust og råd i materiellet

  • #27 Jenny Melchiorsen skrev: 06-12-2018 14:50:08

    En af lydene, som jeg husker tydeligt fra min barndom i Fredensgade, er lyden af togene, der rangerede nede ved Remisen. Selvfølgelig skal vi have et Jernbanemuseum i vores by. Det var bl.a. grunden til den første store folkevækst i byens historie, da Struer blev knudepunkt for togtrafikken.

  • #28 John Bostrøm skrev: 06-12-2018 17:04:57

    Håber I får al den støtte som er nødvendig, for det er et kolossalt stort arbejde der bliver udført til gavn for eftertiden !

  • #29 René Maretty skrev: 06-12-2018 20:29:51

    Jernbanemuseet fortjener en økonomisk håndsrækning, så de kan opbevare tingene for eftertiden. Jernbanen er del af Struers historie.

  • #30 Povl E Petersen skrev: 06-12-2018 22:05:55

    Fantastisk projekt. Fortjener virkelig at blive til noget.

  • #31 erik dam skrev: 06-12-2018 23:00:27

    Det er en god ide at bevare de gamle klenodier fra fortiden, ellers bliver det hele bare glemt.

  • #32 Keld Vagner Jensen skrev: 07-12-2018 11:56:17

    Struer var i mange år en af hovedbyerne for den danske jernbanedrift og et jernbanemuseum er med til at beskrive nogle helt centrale elementer i Struers og jernbanens historie. Så det fortjener absolut støtte.

  • #33 Ole Mejer skrev: 07-12-2018 13:32:19

    Det er et fint projekt. Jernbanedriften er gennem en kort årrække så forandret, at det er sjovt og givende for mine børnebørn at oplyse dem om, hvordan det var engang. Alene det, at de kan se en gammel togbillet og fysisk holde den i hånden, er alle tiders. I dag er den digitaliseret i deres telefon.

  • #34 Carsten Jensen skrev: 07-12-2018 14:17:24

    Jeg repræsenterer "Marilyn Annes Venner" - en venneforening til den smukke 3-mastede skonnert Marilyn Anne, Struer - en sejlende skole for elever på 8.-10. klassetrin.
    Det er flot og vigtigt, at der udøves frivilligt arbejde på dette niveau og for kulturelt vigtigt projekt. Derfor får projektet min fude støtte.
    Carsten Jensen

  • #35 Gorm Larsen skrev: 07-12-2018 15:55:21

    Et rigtig fint projekt, som fortjener al mulig støtte. Jernbanemuseet formidler en vigtig del af både jernbanernes og Struers historie. Uden tag over de historiske effekter vil de gå til grunde, og den historieformidling de repræsenterer vil gå tabt.

  • #36 Ole skydt skrev: 07-12-2018 20:15:10

    Måske kan der være en win win i, at Struer også er Lydens By. At der tænkes aktivt i at få sat lyd på museets udstillings genstande, lokomotiver m.m. Det vil givetvis give større oplevelser og mere info. Sådan vil man fx kunne få fortalt om en fyrbøders tjans på et damplokomotiv eller da der blev sendt vogne med fisk fra havnen.

  • #37 Bjarne Rose Hjortbak skrev: 09-12-2018 17:01:59

    Hermed min varmeste anbefaling til dette unikke projekt, som vil være et stort aktiv for lokalområdet og byen Struer.

  • #38 Bodil Hviid Steengaard skrev: 10-12-2018 17:37:16

    Dette projekt er et rigtigt godt initiativ, som fortjener at blive ført ud i livet. Jeg vil gerne anbefale det. Og jeg håber at bevillingen bliver givet hertil.